افزایش تحرک در گسل‌های زلزله تهران/ خطر زلزله پایتخت را تهدید می کند؟

نگرانی‌ها از افزایش این مخاطره زیست‌محیطی و به‌خطر افتادن زیست‌گاه‌های شهری بیشتر شده است. از سوی دیگر ایران به‌ دلیل قرار داشتن بر روی کمربند خشکسالی کره زمین از این آسیب بی‌بهره نیست و نگرانی‌ها در این مورد هر روز جدی‌تر می‌شود.

حالا یک زمین‌شناس به‌خبرنگار ما می‌گوید که تنها استان ایران، که با چالش فرونشست روبه‌رو نبود هم به این لیست اضافه شده است. او در ادامه جزییات جدیدی از گسل‌های زلزله‌خیز تهران خواهد داد.

مهدی زارع، زلزله‌شناس و استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی، در مورد آخرین گزارش‌ها در مورد فرونشست‌ زمین در استان‌های شمالی و همچنین فعالیت گسل‌های زلزله تهران، به‌خبرنگار ما می‌گوید:

بیشتر فرونشست ایران به‌نواحی مرکزی باز می‌گردد آن هم به این دلیل که بیشترین برداشت آب از دشت‌ها مربوط به این منطقه است.

در ماه‌ها و سال‌های اخیر گزارش‌هایی به دست ما رسیده که نشان می‌دهد اکثر استان‌ها به‌ویژه استان‌های شمالی با چالش فرونشست دست به گریبان هستند.

تا سال گذشته «گیلان» تنها استانی بود که با این چالش روبه‌رو نبود ولی اخیرا این استان هم وارد فهرست شده است. فرونشست در این استان تایید شده است.

اکنون می‌توانیم بگوییم که همه استان‌ها با چالش فرونشست روبه‌رو هستند. موضوع فرونشست در استان‌های شمالی نسبت به استان‌های تهران، سمنان، اصفهان، فارس کمتر است.

عقب‌نشینی دریای مازندان باعث فرونشست در استان‌های شمالی شده است. مناطق شهری بزرگ مانند «رشت» و «ساری» با افزایش برداشت آب در سال‌های خشکسالی، مشاهده می‌کنیم که فرونشست در حال افزایش است.

سالانه در مناطق شهری استان‌های مازندارن و گلستان مشاهده می‌کنیم که چند سانت فرونشست گزارش می‌شود.


افزایش تحرک در گسل‌های زلزله تهران/ خطر زلزله پایتخت را تهدید می کند؟

بیشتر بخوانید